Kan vi komme ned på en amning?

2. november 2009

Alder:
6 mdr.

Kan vi komme ned på en amning?

Hej Helen

Jeg har et spørgsmål vedr. døgnrytme for min 6.mdr. gamle søn.
Vi har ikke bevidst en bestemt døgnrytme, men det vi normalt gør ser nogenlunde sådan her ud;

- Ml. kl. 01-03 Vågner ca. 1 gang og ammes
- Ca. kl. 5 Vågner og ammes igen. Hvis han vågner flere gange, forsøger vi med sut, vuggen og putten... ellers kommer han med ind i vores seng, og så kan kan godt sove videre, når han putter ind til os.
- Ml. kl. 6-7.30 Vågner og "står op": leger og "snakker" i sengen, mens jeg får tøj på mm.Evt. amning.
Bagefter pusles og ud i køkkenet, hvor han har sit "køkkenlegetøj", som han leger med, mens jeg laver morgenmad til os.
- Ca. kl. 8.30 Morgenmad - grød ofte med lidt frugt, vand
- Ca. 1 1/2-2 timer efter vågnet; formiddagslur på alt ml. 45 min-2 timer. evt. amning til at falde i søvn på. Pga. en periode med søvnproblemer sover vi ofte sammen, så jeg også får lidt søvn.
- Leg, rytmik, gåtur siddende i barnevogn eller lign. de næste par timer
- Frokost af grøntsagsmos og evt. kød + vand, når han virker sulten
- Middagslur ml. 45 min.-2 timer
- Leg, og far kommer hjem ...

Annonce

... – jubiiii, vild leg og tumlen rundt!
- Evt. grød/amning og en kort powernap omkring kl. 17.30-18.00, hvis han er rigtig pyller-træt
- Aftensmad omkring kl. 18.30-19.00
- Putte-ritual; hygge, bad, puslen og nattøj, evt. "læse" bog hvis frisk, amning/flaske med sutteklud, stofble og spille-bamse. Falder i søvn og bæres ind i seng. Sover senest kl. 20, men kan f.eks. også sove allerede kl. 18.50

Mine spørgsmål er som følger;

1: Er det fint, at han ammes 2 gang om natten? Og kan vi evt. komme ned på én gang? Hvordan?

2: Er det ok, at han kommer over i vores seng, når han vågner og ammes 2. gang eller bliver det ”dårlig” vane, så han altid vil det, også selvom han egentlig ikke er sulten og egentlig kunne sove igennem?

3: Hvor mange lure i løbet af dagen er fornuftigt? Og afhænger det også af hvor længe han sover under de forskellige lure?

4: Ville det være bedre, hvis vi forsøgte at indføre en mere forudsigelig hverdag og dermed døgnrytme?

Hvordan ville en fornuftig døgnrytme evt. se ud, og hvor vigtigt er det egentligt? Og hvordan ændrer den sig med alderen?

På forhånd tak

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig