Brev:
Kan vi komme ned på en amning?
2. november 2009
Alder:
6 mdr.
Kan vi komme ned på en amning?
Hej Helen
Jeg har et spørgsmål vedr. døgnrytme for min 6.mdr. gamle søn.
Vi har ikke bevidst en bestemt døgnrytme, men det vi normalt gør ser nogenlunde sådan her ud;
- Ml. kl. 01-03 Vågner ca. 1 gang og ammes
- Ca. kl. 5 Vågner og ammes igen. Hvis han vågner flere gange, forsøger vi med sut, vuggen og putten... ellers kommer han med ind i vores seng, og så kan kan godt sove videre, når han putter ind til os.
- Ml. kl. 6-7.30 Vågner og "står op": leger og "snakker" i sengen, mens jeg får tøj på mm.Evt. amning.
Bagefter pusles og ud i køkkenet, hvor han har sit "køkkenlegetøj", som han leger med, mens jeg laver morgenmad til os.
- Ca. kl. 8.30 Morgenmad - grød ofte med lidt frugt, vand
- Ca. 1 1/2-2 timer efter vågnet; formiddagslur på alt ml. 45 min-2 timer. evt. amning til at falde i søvn på. Pga. en periode med søvnproblemer sover vi ofte sammen, så jeg også får lidt søvn.
- Leg, rytmik, gåtur siddende i barnevogn eller lign. de næste par timer
- Frokost af grøntsagsmos og evt. kød + vand, når han virker sulten
- Middagslur ml. 45 min.-2 timer
- Leg, og far kommer hjem – jubiiii, vild leg og tumlen rundt!
- Evt. grød/amning og en kort powernap omkring kl. 17.30-18.00, hvis han er rigtig pyller-træt
- Aftensmad omkring kl. 18.30-19.00
- Putte-ritual; hygge, bad, puslen og nattøj, evt. "læse" bog hvis frisk, amning/flaske med sutteklud, stofble og spille-bamse. Falder i søvn og bæres ind i seng. Sover senest kl. 20, men kan f.eks. også sove allerede kl. 18.50
Mine spørgsmål er som følger;
1: Er det fint, at han ammes 2 gang om natten? Og kan vi evt. komme ned på én gang? Hvordan?
2: Er det ok, at han kommer over i vores seng, når han vågner og ammes 2. gang eller bliver det ”dårlig” vane, så han altid vil det, også selvom han egentlig ikke er sulten og egentlig kunne sove igennem?
3: Hvor mange lure i løbet af dagen er fornuftigt? Og afhænger det også af hvor længe han sover under de forskellige lure?
4: Ville det være bedre, hvis vi forsøgte at indføre en mere forudsigelig hverdag og dermed døgnrytme?
Hvordan ville en fornuftig døgnrytme evt. se ud, og hvor vigtigt er det egentligt? Og hvordan ændrer den sig med alderen?
På forhånd tak